جنگ روانی به ماشین جنگی صهیونیست ها اضافه شده/رسانه ها باید افکار عمومی کشورهای غربی را برای فشار به دولتهایشان همراه کنند/فیلترینگ مرجعیت رسانه های داخلی را به شدت کاهش داده

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: در داخل باید نسبت به ایجاد فضای روانی؛ دسترسی به رسانه های مستقل و اعتماد افکار عمومی به رسانه های ملی کشور بازنگری مهم و جدی صورت دهیم و تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ شود بخصوص در سمت وسوی رسانه ملی باید مسولانه تر عمل شود و کمتر رویکردهای جناحی و سیاسی اعمال شود تا اعتماد رفته به رسانه ملی بازگردد و مرجعیت رسانه ای بیابد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی گسترده شدن تبلیغات منفی علیه ایران و دستاوردهای محور مقاومت طی روزهای اخیر گفت: در دنیای امروز که رسانه نقش محوری در آگاهی بخشی به افکار عمومی ایفا می کند و با توجه به توسعه تکنولوژی ارتباطات و انفجار اطلاعات عملا همه شهروندان و افکار عمومی جهان دسترسی نزدیک و مستقیمی به اطلاعات دارند؛ لذا نیازی به اطلاعات سانسور شده یا محدود شده نیست اما در این بین با توجه به حجم اخباری که رسانه های مختلف می توانند ارسال کنند برخی از آنها برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر و تعقیب مقاصد خود با بمباران مخاطب تلاش می کنند خواسته منفی خود را در شکل خبر بر بییننده و شنونده تحمیل کنند.
وی در این باره یادآور شد: از سوی دیگر اینکه امروز شاهد گسترش اعتراضات در سطح افکار عمومی غرب نسبت به جنایات اسرائیل و حمایت از فلسطین هستیم در نتیجه فضای توسعه ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات در جهان است که بی شک در نوع خود رویداد کم سابقه ای است.
مرتضی مکی کارشناس سیاست خارجی گفت: از سوی دیگر به موازات جنگ غزه و لبنان شاهد جنگ روانی هستیم که دشمن از طریق رسانه ها به راه انداخته است. قطعا در این جنگ روانی دشمن تلاش می کند تا حتی نسبت به عرصه میدان بر مردم و افکار عمومی بیشتر اثربگذارد بنابراین این جنگ روانی به نوعی به کمک ماشین جنگی صهیونیست ها علیه محور مقاومت تبدیل شده است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: در این موضوع تردیدی نیست که رسانه های محور مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران باید به شکل فعالانه تری وارد این میدان شوند، یعنی آنها باید در این سمت تخریب هایی که توسط دشمن در فضای رسانه ای و تبلیغات دروغین صورت می گیرد را با اطلاع رسانی درست مدیریت کنند.
وی بیان داشت: مدیریتی که توسط رسانه های محور مقاومت صورت بگیرد قطعا در خنثی سازی اهداف دشمن موثر واقع می شود و کمک بسیار بزرگی به پیشبرد اهداف محور مقاومت است، پس این موضوع وابسته به مدیریت در جبهه مقاومت و رسانه های این سوی میدان است؛ ضمن اینکه باید توجه کنیم اینکه در عرصه جنگ چه کسی حرف اول را می زند و می تواند توطئه های طرف مقابل را خنثی کند موضوع بسیار مهمی است که نباید نسبت به آن غفلت کنیم.
مرتضی مکی معتقد است: قطع به یقین ایران و محور مقاومت دشمنان جدی در غرب دارند حتی در جهان عرب؛ با اینکه ملتهای مختلف حامی ایران و محور مقاومت هستند اما بعید به نظر می رسد دولتهای غربی و عرب منطقه از محور مقاومت حمایت آنچنانی به عمل بیاورند آنچنان که ایران انجام داده است، بنابراین رسانه ها باید در این موضوعات بسیار فعال و حساس باشند تا بتوانند افکار عمومی را با خود برای فشار به دولتهایشان همراه کنند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل تاکید کرد: اینکه دولتهای عراق و سوریه نیز وارد این مباحث شده اند و در طول یک سال گذشته گهگاهی به مسائل مرتبط با محور مقاومت و اسرائیل واکنش هایی نشان داده اند ناشی از حضور و فعالیت محور مقاومت دراین کشورهاست؛ لذا به فعالیت گروه های مقاومت ساکن این کشورها نسبت به این رویدادها واکنش نشان می دهند و برخی رسانه های این کشورها بدین مسائل می پردازند.
وی در ادامه بحث افزود: در طی یکسالی که از جنگ غزه می گذرد بخصوص از آغاز جنگ لبنان هیچ دولت عربی ترور سید حسن نصراله را محکوم نکرد؛ دو سه دولت در سطح بسیار محدودی اشاراتی به این مساله داشتند؛ لذا این موارد بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران تحت فشار شدیدی در سطح جهان و منطقه است به این خاطر مسائلی مثل ترور سردار قاانی یا سایر مسائل را به صورت هدفمند در دستور کار خود قرار داده اند.

مرتضی مکی درباره اهداف پشت پرده تبلیغات منفی و دروغ پردازی های اسرائیل و دنیای غرب گفت: قطع به یقین پشت پرده تبلیغات منفی و دروغ پردازی های اسرائیل و دنیای غرب اهدافی وجود دارد مثل راه اندازی جنگ روانی، به عنوان مثال انتشار اخباری از شهادت وزیر خارجه آقای عراقچی در سوریه و ... در حالی که وزیر خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی به سهولت و سلامت وارد بیروت شدند نشان می دهد دشمن مترصد استفاده از جنگ روانی به نفع خود است.
وی در این باره به تلاش رسانه ای و جنگ روانی ما نیز اشاره کرد و گفت: البته نباید فراموش کنیم اتفاقا سفر آقای عراقچی و قالیباف در شرایطی که اسرائیل مدام اطراف فرودگاه بیروت را بمباران می کرد نوعی راه اندازی جنگ روانی علیه دشمن بود. یعنی ما نیز در جنگ روانی نشان دادیم با وجود تهدیداتی که متوجه ایران است وزیر خارجه ورئیس مجلس ایران به بیروت سفر کردند و با سر زدن به اماکن تخریب شده و حضور در منطقه ضاحیه نشان دادند مردم ایران فریب تبلیغات منفی دشمن را نمی خورند و همواره از محور مقاومت حمایت می کنند این ها در کنار کمک های میدانی ایران می تواند در جنگ روانی مورد بهره برداری قرار بگیرد.
وی خاطر نشان کرد: چون آتش بار توپخانه غربی ها و صهیونیست ها بیشتر از محور مقاومت است و تاثیرگذاری بیشتری دارد این جنگ روانی قطعا جنگی نابرابر و نامتقارن است؛ به هر حال جنگ در سایر میدان ها نیز نامتقارن است اما بخشی ازاین موضوع به خود ما بازمی گردد چرا که همچنان متوجه اهمیت نقش رسانه ها نشده ایم، لذا امیدواریم مسوولین با آگاهی به اهمیت این موضوع دست از خود تحریمی بردارند و تلاش کنند مرجعیت اخبار را به داخل برگردانیم.
مرتضی مکی معتقد است: محدودیت های اینترنتی و فیلترینگ مرجعیت رسانه های داخلی را به شدت کاهش داده و آسیب جدی به این فضا وارد کرده است لذا در داخل باید نسبت به ایجاد فضای روانی؛ دسترسی به رسانه های مستقل و اعتماد افکار عمومی به رسانه های ملی کشور بازنگری مهم و جدی صورت دهیم و تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ شود بخصوص در سمت وسوی رسانه ملی باید مسولانه تر عمل شود و کمتر رویکردهای جناحی و سیاسی اعمال شود تا اعتماد رفته به رسانه ملی بازگردد و مرجعیت رسانه ای بیابد.

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 60846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha